אבחון לקויות וקשיים אצל ילדים

תהליכי אבחון של לקויות וקשיים מתחילים בדרך-כלל בגן.
הגננות מכירות היטב את טווח ההתפתחות המקובל במנעד הגילים בהם הן מטפלות,
ולכן כאשר מתגלה קושי מוטורי, שפתי או רגשי-חברתי, לרוב הן הראשונות להבחין בו והן אלה שמפנות את ההורים להמשך בירור וטיפול.

תהליך האבחון כולל בדרך כלל הערכה התפתחותית, בדיקה קלינית ומילוי שאלונים על-ידי ההורים והגננות/מורים המופקדים על חינוכו של הילד.
האבחון יכול לכלול ראיון עם הילד והוריו, תצפיות על התנהגותם, בדיקות גופניות ונוירולוגיות ומבחנים קוגניטיביים. הבדיקות הגופניות עשויות לכלול בדיקות ראייה, שמיעה, ייעוץ גנטי, בדיקות דם ובדיקות הדמיה.

במקרה של חשד להפרעת קשב ישולבו בבדיקות גם מבחנים ממוחשבים, כדוגמת מבחן טובה- TOVA,
שיבדקו את יכולתו של הילד להתמודד עם מטלה חד גונית לאורך זמן.
לאחר תהליך האבחון יינתן להורים סיכום עם המלצות לטיפול.


שיטת אלבאום נותנת מענה ללקויות מגוונות

שיטת אלבאום משפרת תפקוד במקרים של קשיים במוטוריקה הגסה או העדינה, קשיים בוויסות חושי או רגשי, לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, דימוי עצמי נמוך וקשיי תקשורת.
השיטה מתבססת על עבודה אינטגרטיבית עם ארבע האינטליגנציות:
פיזית, רגשית, תנועתית וחושית.

כיום, כאשר למעלה משליש מהילדים מאובחנים עם לקות או קושי, המפריעים להם להשתלב חברתית ולימודית, טיפול אינטגרטיבי נותן מענה שלם המקדם את הילדים ומעניק להם כלים להתמודדות עם מצבים מגוונים.

תהליך אבחון בשיטת אלבאום 

הפגישה הראשונה שלי, כמטפלת בשיטת אלבאום, היא עם ההורים.
במפגש זה אני נותנת להורים מידע על השיטה ועל התהליך הטיפולי.
ההורה יכול וצריך לשאול שאלות רלוונטיות שיש לו לגבי אופי הטיפול בילד שלו.
כך ניתנת להורה הזדמנות להכיר אותי ולדעת אצל מי הוא מפקיד את הילד לטיפול.
מאחר שהאמון של ההורה בי ובשיטה חיוני להצלחת הטיפול – הפגישה הראשונית עם ההורים היא בעלת חשיבות עליונה.

המפגש השני נערך עם הילד ועם ההורים. לקראת המפגש חשוב שההורה ינסה להסביר לילד מדוע הוא מגיע לטיפול, בדרך פשוטה ובהירה.
במפגש זה אנחנו מדברים עם ועל הילד. אנחנו מבררים יחד מה מעסיק אותו ומה הוא אוהב לעשות במיוחד. זוהי הזדמנות לילד לחוות, לראות ולהרגיש את המקום הבטוח.
אחרי מפגש זה הילד וההורה חושבים יחד אם מתאים להם להגיע ולהתחייב לטיפול בשיטה.

שני מפגשים אלה הם ללא עלות.

שאלון אבחון

אם יש הסכמה של הילד וההורים לטיפול, מקבלים ההורים שאלון אבחון בשיטת אלבאום למילוי.
השאלון מתפרס על עשרה עמודים וכולל שאלות על המצב הפיזי, הרגשי, התנועתי, החושי, החברתי, המשפחתי והבריאותי של הילד.

ישנם הורים שמתקשים למלא את השאלון, הקושי הוא טבעי וניתן להיעזר בשיחת טלפון איתי. אני מציינת מהם הדגשים החשובים ביותר להתחלת הטיפול, ומסייעת להורים לסיים למלא את השאלון מהר ככל האפשר, כי חשיבות הידע שברשותם ונקודת מבטם על הילד משמעותית ביותר לכיוון הטיפולי.

הפן האבחוני של הטיפול עצמו

לאחר קריאה מדוקדקת של השאלון ומפגש התרשמות ראשון עם הילד אנחנו מתחילים במפגשים הטיפוליים. גם במהלך המפגשים אני מתבוננת ובוחנת את התנהלותו של הילד.
התצפית במהלך העבודה מאוד חשובה להמשך הטיפול ולחיזוק הפן החלש אצל הילד.

לדוגמה: אצל ילד עם דימוי עצמי נמוך, ההורים יציינו ישיבה בבית בזמן שכל הכיתה או החברים יוצאים לפעילות, ישיבה ממושכת מול הטלוויזיה או משחקי מחשב אישיים ללא שיתוף פעולה חברתי. לחלק מילדים אלה יש רק חבר אחד בכיתה ולאחרים אף זה לא.
הדרך לטפל בקושי לא תהייה רק תרגול רגשי. ניתן לעבוד על הדימוי העצמי גם על-ידי עבודה בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה ולהוסיף לתרגול הרגשי יוגה ומדיטציה ואת התרגיל המעצים של "עמידת גדילה" המחבר את הילד לנקודת כוח הרצון שלו.
השיפור יגיע כאשר הילד ילמד להבין את עצמו ולדעת מה גורם לו להגיב כפי שהוא מגיב -
המודעות תגרום לו להיות בטוח בעצמו.

הדרך להגיע לכל ילד היא דרך ייחודית והלמידה היא הדדית.
הצפייה בילד במהלך התרגול וההקשבה לו בכל הרבדים מלמדת אותי את הדרך הנכונה לעזור לו.


בואו לעשות שינוי אני כאן בשבילכם,
חנה איבר מטפלת בשיטת אלבאום במודיעין. שיחת יעוץ והתאמת תכנית ללא עלות 050-7388142